Hvem kan deltage?

En racerunner beskrives bedst som en trehjulet ”løbe-cykel”, da vi får cyklen til at rulle ved at gå på jorden. Samtidig skal vi ikke bruge så meget energi på at holde balancen, da vi sidder på en cykelsaddel, hvilket giver overskud til at fokusere på træningen. Målgruppen for racerunning er meget bred og omfatter blandt andet cerebral parese, udviklingshæmning og multihandicap. Vi har også set store resultater hos mennesker, som eksempelvis har haft blodpropper, hjerneblødninger eller har haft skader efter trafikuheld. Der er en aldersgrænse på cirka 6 år, og vi har cykler til alle størrelser. Så det nemmeste er at komme herud i Skovdalen og få en snak. Så finder vi ud af, hvordan du kan komme på banen 😊

Tøj/omklædning/bad

Da vi sidder på cykelsadler, kan cykelbukser/cykelshorts med indsyede puder helt klart anbefales. Generelt anbefaler vi cykeltøj/løbetøj, da det er vigtigt med tøj, din krop kan ånde i. Medbring også en drikkedunk med vand, da der er garanteret sved på panden, og eventuelt en varm jakke/varmt tæppe, du kan tage på efter træningen, så du ikke bliver kold. Der er ikke mulighed for hverken omklædning eller bad.

Træning/turnering

Vi træner onsdag og lørdag på atletikbanen i Skovdalen. Træningen tilpasses den enkeltes niveau af vores erfarne trænere, og vi er gode til at motivere hinanden og udveksle tips og tricks, så ingen føler sig alene på turen rundt på atletikbanen. Hver onsdag efter træning er der kaffebord, hvor vi lige puster ud og hygger. Udover den almindelige træning er der gode muligheder for at konkurrere både nationalt og internationalt i en masse distancer. Det kræver blot, at du bliver kategoriseret, så du kommer til at konkurrere på lige vilkår med andre løbere – spørg endelig en af vores trænere, hvis det har interesse.

Hvorfor vælge racerunning?

Kom og prøv 😊du skal ikke tænke så meget over, at du ikke kan det ene og det andet på grund af dit handicap. Hvis du er til motion og masser af frisk luft, så har vi nogle løsninger, som kan hjælpe i langt de fleste tilfælde. Herunder kan du få lidt inspiration fra nogle af vores folk, der deler deres oplevelser med racerunning.

 

Casper, nervesygdom, har løbet i 3 måneder:
  • Det kræver træning at vedligeholde mine nerveforbindelser, så de ikke forsvinder helt. Før min sygdom spillede jeg fodbold og badminton og løb meget maraton og halvmaraton. Jeg løber stadigvæk, men får kramper i mit ben. På racerunneren kan jeg nemmere ignorere mine kramper, og så er cyklen en fordel i forhold til mine balanceproblemer. Det er jeg blevet superglad for og kunne da godt tænke mig at komme ud på en halvmaraton med racerunneren.
  • Friheden på racerunneren betyder meget for mig, og det er super god vedligeholdende træning for mig. Jeg får brugt noget energi og sover bedre om natten. Der er også et godt kammeratskab herude – jeg kan godt lide at have mennesker omkring mig, og det giver mig god motivation til træningen.

Henrik, træner, har været med i 9 år:
  • Der er nærmest ingen, som ikke kan vinde noget ved at gå til racerunning. Først og fremmest opbygger vi muskelmasse i benene, hvilket så giver en masse fordele i form af bedre balance, bedre bevægelighed i kroppen m.m. Vægttab er jo selvfølgelig også en stor del af det. Og så vil jeg sige, at der er en høj grad af selvstændighed i denne idræt, hvor man jo selv skal gøre noget for at komme fremad, og det kan jeg se, at vores løbere får selvtillid af. Tingene hænger jo sammen, og det er det, vores træninger handler om.
  • Jeg har et par eksempler på løbere, som har nydt godt af træningen. Den ene er Maria, som er spastisk i benene og faldt konstant før i tiden, hvis hun ikke koncentrerede sig om sine skridt. Nu går hun uden problemer. Så udover muskelmasse og bedre balance, træner det også fokus og motorik at gå til racerunning. Og så er der Søren, som stort set ikke kunne gå efter sin hjerneblødning, men nu har fået en bedre balance samt styrken og overskuddet til at gå længere distancer, også uden cyklen.

 

Vi forventer også noget af dig:

  • Du er klar på at få sved på panden og være del af et hold, hvor vi lærer af hinanden
  • Du har en hjælper med, hvis du har behov for hjælp til eksempelvis toiletbesøg eller støtte i sociale sammenhænge. Vi hjælper gerne med forflytninger via vores loftlift, men forventer så, at du er i stand til at hjælpe lidt til under forflytningen eller eventuelt har en hjælper med hertil
  • Da vi deler atletikbanen med andre atleter, er det nødvendigt, at du kan modtage og forstå instrukser
  • Du møder omklædt, når træningen begynder

 

Vi bruger cookies. Når du klikker videre, accepterer du automatisk vores cookie- og privatlivspolitik. » Læs mere her
OK