Jacob Birkbak vinder sølv i racerunning 400m ved CPISRA World Games i Spanien.

Den 5. august begyndte rejsen til Sant Cugat. Vi tog til Cabin på Amager, hvor vi overnattede. Vi fik kun sovet lidt, for der var meget varmt og larm udefra. Rejsefeberen spillede nok også en rolle.

Næste dag skulle vi tidligt op og gøre os klar til rejsens start fra Kastrup lufthavn. Vi skulle mødes kl 9 med de 6 andre atleter og deres hjælpere og trænerne.

Det tog sin tid med check in af racerunnere, kufferter kørestole med mere.

Kl 11.50 lettede flyet til Barcelona, og da vi nåede frem, tjekkede vi ind på hotellet ”Holiday inn Express”. Vi fik værelser med gode senge at sove i, og der var heldigvis aircondition.

Senere på dagen fik vi informationer og var ude at se på omgivelserne. Vi boede lidt uden for lands lov og ret, men havde kun 1,5 km til stadion, så vi gik frem og tilbage og fik cyklen samlet og afprøvet.

Tirsdag var første træning lagt. Med temperaturer på 30-34 grader, var der rimelig hedt, men træningen gik godt.

Om aftenen blev vi kørt til åbningsceremonien i busser. Vi var rigtig mange mennesker fra 24 nationer, og indmarchen blev arrangeret efter landene i alfabetisk rækkefølge. Forrest gik man med flag og lande skilt. Herefter kom vi ind i en stor hal med en masse mennesker.

Landet blev præsenteret; nationalmelodien blev spillet, og der blev klappet til. Meget højtideligt.

Der var lidt forskellig underholdning. Blandt andet 4-5 taler på spansk, som var meget langtrukne, og til sidst, da det var blevet mørkt, skulle vi ud og se et show, hvor man hejste 42 mennesker op i luften i en byggekran. De var i hvide dragter, og der var lysshow og glimmer. Meget flot at se på.

Onsdag skulle vi komme klokken 8 til møde og senere på stadion til træning. Min racerunner var punkteret, da jeg skulle træne, så det var med at være hurtig, så vi kunne møde til træningstiden.

Torsdag var første stævnedag, og der var en del forberedelser før løbet. Men langt om længe kom løbeskoene på og jeg fik opvarmet i hallen. Derefter var det ud på stadion, hvor jeg skulle skifte til pigsko, have start nr. og trøje på. Og til sidst før start, skulle jeg vente 20 minutter i callroom, hvor min racerunner og sko blev tjekket.

Jeg fik mit banenummer og blev fulgt til start. Jeg løb mit 800 m løb, hvor jeg fik en 3. plads. Efter løbet blev vi kaldt til medalje ceremoni, hvor jeg fik en min bronze medalje. Meget højtidligt.

Fredag så vi flere løb med racerunning og jeg fik trænet lidt i hallen.

Lørdag skulle jeg løbe mit andet løb, som var 400 m. Vi var fire løbere til start. Vi ventede alle med fødderne i startblokkene på at en medalje ceremoni blev afviklet. Lyden var gevaldig høj, og selvom jeg havde ørepropper i, spjættede jeg så meget pga. spasmer, at min venstre fod hoppede af startblokken flere gange.

Men endelig var det tid for løbet. Kommandoen lød: ”on your marks, set, og (pistolskud)”. Jeg kom godt fra start. Løb forrest de første 300 m, men midt på opløbssiden blev jeg overhalet af en svensk atlet. Så jeg vandt sølv og samtidig var det en personlig rekord. Jeg var meget tilfreds, for min tidligere rekord var fra 2010. Det var fantastisk at komme til medalje ceremoni igen.

Lørdag aften var der festmiddag og afslutningsceremoni. Der var festligt dækket op på gaden, med mange runde borde, med fine duge på. Der blev serveret en fantastisk masse mad.

Vi var flere hundrede mennesker. Folk gik og hyggede sig. Der var stille vejr med 25-28 graders varme. Der blev spillet musik og danset. En rigtig hyggelig aften.

Søndag var der evaluering for os danskere. Herefter hjemrejse.

Jacob Birkbak

Jacob Birkbak vinder sølv i racerunning 400m ved CPISRA World Games i Spanien.

Vi bruger cookies. Når du klikker videre, accepterer du automatisk vores cookie- og privatlivspolitik. » Læs mere her